CATERPILLAR a jeho história.
História firmy, ktorá nesie meno Caterpillar Inc., sa začala písať už v 80-tych rokoch 18. storočia, v čase zlatej horúčky v Kalifornii. Začiatky jej existencie sa spájajú s menami Daniel Best a Benjamin Holt. Títo muži ostali v Kalifornii aj po doznení zlatej horúčky a, ako mnohí iní, začali pracovať na farme. Rozľahlé pozemky, na ktorých vznikali farmy novousadlíkov, si postupne vynucovali mechanizáciu na obrobenie úrodnej pôdy. Benjamin Holt so svojimi bratmi začali s výrobou drevených častí vozov – náprav, kolies, čapov a ostatných. Daniel Best sa usadil na farme, ktorú založil jeho brat. V roku 1871 zostrojil a dal si patentovať prvý stroj na mlátenie obilia a čistenie zrna. Stroj bol veľmi úspešný a Daniel Best začal s jeho výrobou.
Koncom 19. storočia sa na poliach objavili nové stroje – „pojazdné kombinované sekačky a mláťačky“ – skrátene kombajny. Daniel Best predal svoj prvý kombajn v roku 1885. Ben Holt navyše značnou mierou prispel k technickému zdokonaleniu, keď ako prvý použil náhony reťazovými pásmi namiesto ozubených oceľových kolies. Daniel Best už v tom čase zaviedol poľný servis, ktorý nemal obdobu.
V 90-tych rokoch 19. storočia sa začali vyrábať parou poháňané stroje – kombajny aj ťažné stroje. Holtov ťažný stroj dokázal prepraviť 40-50 ton nákladu rýchlosťou 3 míle za hodinu, podľa stavu cesty.
Po cestách, necestách...
V Amerike aj v Európe boli koncom 19. storočia spory medzi odporcami a priaznivcami automobilov a automobilizmu. Militantná farmárska Anti-automobilová spoločnosť v Pennsylvánii napríklad požadovala, aby vodič automobilu v noci každú míľu zastavil a vypálil výstražnú raketu. Potom musel desať minút počkať, aby bolo isté, že je cesta voľná a až potom mohol pokračovať v jazde. Ak vodič nečakane stretol konský záprah, jeho povinnosťou bolo okamžite opustiť cestu, ukryť seba aj stroj v húštine a prípadne ho ešte zamaskovať vetvami.
24. novembra 1904 bol testovaný prvý Holtov pásový traktor a v tom istom roku bola zavedená obchodná značka Caterpillar. Ďalšou Holtovou novinkou bol výbušný benzínový motor.
V roku 1908 odpredal Daniel Best svoju továreň Holtovi. Jeho syn C. L. Best tam začínal ako superintendant a po istej dobe samostatnosti, počas ktorej odkúpil aj pôvodnú otcovu továreň, sa Best junior opäť spojil s Holtom a vznikla spoločnosť Caterpillar Tractor Co.
V roku 1909 vybavil Holt svoj pásový traktor vlečenou radlicou a postavil tak vlastne prvý grejder. Tým predbehol dobu najmenej o desať rokov. Pokrok strojného pohonu bol v tomto čase spomalený zásahom 1. svetovej vojny do dejín ľudstva.
Pomerne krátky čas postačoval na rozvoj pásového pohonu v armáde práve počas vojenských príprav. Po odmietnutí zo strany zástupcov Rakúsko-Uhorska a Nemecka uspel Holtov zástupca Leo Steiner u plukovníka britskej armády, ktorý prijal jeho myšlienku, že pásové traktory dokážu ťahať ťažkú artilériu. Prvé stroje boli na vojenské účely upravené v britských manufaktúrach v roku 1914 a pre svoju podobu a utajenie boli označované ako „vodné nádrže (tanky) pre Mezopotámiu“. To meno im ostalo do dnešných dní. Holt vo vývoji tankov samotných nehral žiadnu úlohu, avšak pásové traktory, ktoré Britom a ich spojencom ťahali ťažké kanóny, boli vyrobené výhradne Holtovou spoločnosťou a podľa jeho licencie. Bolo ich viac než 10 000 a šírili slávu značky Caterpillar po celom svete.
Spriadanie siete dílerov
Jednou z prvých úloh spoločnosti Caterpillar Tractor Co., založenej v marci 1925, bola selekcia nových dílerov. Zoznam obsahoval koncom roka 89 mien tých najlepších. Caterpillar dával od počiatku dôraz na dve veci: včasné zásobovanie náhradnými dielmi a efektný servis v poli. Bol zavedený „Barometer včasného dodania náhradných dielov“, ktorý sledoval pokrok dílerov na ceste k vytýčenému cieľu – splniť 85 % požiadaviek na náhradné diely dodávkou z vlastných skladov. Tento cieľ platí dodnes.
V znamení dieselu
Caterpillar predstavil svoj prvý dieselový motor v roku 1931 a nebola to náhoda, že práve v čase vrcholiacej hospodárskej krízy. Dieselový motor mal omnoho nižšie náklady na palivo, a práve to zákazníci požadovali. V tom istom roku odborníci z firmy vytipovali aj skupinu vhodných olejových aditív, ktoré pomáhali životnosti motora. To, čo dnes lejeme do našich motorov je z veľkej miery priamym dôsledkom práce týchto neznámych priekopníkov.
S novými silami
Spoločnosť Caterpillar skončila po období krízy s výrobou kombajnov a naplno sa venovala produkcii traktorov, motorov, cestným mechanizmom a tiež elektrickým centrálam. Caterpillar vtedy zmenil aj svoj vzhľad, namiesto dovtedajšej sivej s červeným prúžkom zaviedol svoju famóznu Hi-Way Yellow – žltú, ktorú čoskoro poznal celý svet.
Opäť vo vojnových farbách
Druhá svetová vojna sa väčšinou odohrávala vo vzduchu. Bez Caterpillarov, ktoré neustále opravovali rozbombardované rozjazdové dráhy by letectvo mohlo fungovať len ťažko. Jeden servisný technik z južného Pacifiku povedal: “Mohli nám dať všetky lietadlá sveta, ale keby nám nedali aj buldozéry, mohli sme pokojne ostať doma.“
Po skončení vojny mala firma Caterpillar veľký problém, ako uspokojiť dopyt po zemných strojoch, ktoré mali na celom svete napraviť to, čo vojna pokazila. Museli postaviť ďalšiu novú továreň v Joliet v štáte Illinois.
Impulzy zo zámoria
Jedno z najdôležitejších rozhodnutí povojnového obdobia sa týkalo rozvoja exportných aktivít firmy. Dovtedy tvoril export 20 % celkového predaja. V roku 1950 oznámil Caterpillar založenie sesterskej zámorskej spoločnosti Caterpillar Tractor Co. Ltd. Bol to prvý krok k tomu, aby sa Caterpillar stal nadnárodnou spoločnosťou.
Caterpillar je:
• Najväčší výrobca stavebných a ťažobných zariadení, naftových a priemyselných motorov, priemyselných plynových turbín.
• Technologický líder v stavebníctve, doprave, ťažbe surovín, ťažbe dreva, energetike a logistike.